Opinionsbildning

Opinionsbildning

RSMH MG har bedrivit ett omfattande opinionsarbete under det gångna året, detta i vår strävan att förbättra livskvaliteten för personer med psykiska funktionshinder. Vårt engagemang har sträckt sig över flera viktiga områden, inklusive opinionsbildning, kollektivtrafik, kultur, folkhälsoarbete, samt att göra regionen till en mer attraktiv arbetsgivare för vår målgrupp. Vårt arbete präglas av en djup övertygelse om vikten av samverkan och inkludering, vilket har varit ledstjärnan i allt vi gjort.

Opinionsarbete och intressepolitik
Under året har vi intensifierat vårt opinionsarbete, särskilt gentemot Region Stockholm, för att synliggöra och tillvarata de rättigheter och behov som personer med psykiska funktionshinder har. Genom dialoger, möten och skrivelser har vi lyft fram vikten av tillgängliga och anpassade tjänster som kan möta vår målgrupps specifika behov. Vårt intressepolitiska arbete har inte bara syftat till att påverka politiska beslut utan även att öka medvetenheten om de utmaningar och hinder som vår målgrupp möter i sin vardag.

Kollektivtrafik
En av våra fokusfrågor har varit att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och användarvänlig för personer med psykiska funktionshinder. Vi har tillsammans med pendlarföreningen "TIM-pendlare" arbetat nära trafikförvaltningen (MÄLAB) samt utförarna SL och SJ för att förbättra informationen, tillgängligheten och förståelsen för vår målgrupps behov. Vårt mål är att alla ska kunna resa fritt och självständigt, vilket är avgörande för social inkludering och delaktighet i samhället.

Kultur och folkhälsoarbete
Vi har också lagt stor vikt vid kultur och folkhälsa som viktiga komponenter för ett gott liv. Genom att främja tillgången till kulturella aktiviteter och hälsofrämjande insatser, strävar vi efter att öka livskvaliteten för personer med psykiska funktionshinder. Våra initiativ har inkluderat partnerskap med kulturinstitutioner och folkhälsoorganisationer för att utveckla program som är inkluderande och tillgängliga för alla.

Attraktiv arbetsgivare
Att göra Region Stockholm till en mer attraktiv arbetsgivare för personer med psykiatriska funktionshinder har varit en annan central del av vårt arbete. Vi har aktivt verkat för att öka medvetenheten om de fördelar som mångfald på arbetsplatsen medför, samt att främja anställningsstrategier som underlättar för personer med psykiska funktionshinder att komma in på arbetsmarknaden och trivas i sina yrkesroller.

Samverkan genom brukarråd
Vår tro på kraften i samverkan har varit tydlig i vårt arbete med brukarråd. Genom dessa forum har vi kunnat samarbeta direkt med de personer vi är till för, vilket har varit ovärderligt för att förstå deras behov och utmaningar. Denna direktkontakt har gjort det möjligt för oss att utforma mer effektiva strategier och insatser.

Opinionsbildning på sociala medier
Vår dedikation till att regelbundet publicera texter som belyser viktiga aspekter av psykisk hälsa sker genom dels inlägg på sociala medier som FaceBook, men även på vår egen hemsida. Vi har sedan hösten 2023 prioiterat upp arbetet med regelbundna publiceringar om aktuella ämnen.
Vi prioriterar frågor relaterade till både Barn- och ungdomspsykiatri (BUP) och äldrepsykiatrin, där vi ser ett ökat behov av fokus och förbättrade insatser.

Genom att lyfta fram de särskilda utmaningarna och möjligheterna inom dessa områden, strävar vi efter att öka medvetenheten och stimulera till positiv förändring. Vi diskuterar de senaste forskningsframstegen, strategiska investeringar, och innovativa behandlingsmetoder, allt med målet att bidra till en bättre framtid för alla åldrar som påverkas av psykisk ohälsa.

Att betona ett samhälleligt ansvar för att bekämpa psykisk ohälsa och uppmana till sammanhängande insatser, hoppas vi skapar en mer inkluderande och stödjande miljö. Vårt arbete är dedikerat till att förbättra livskvaliteten för de mest sårbara i vårt samhälle, och vi är fast beslutna att fortsätta vår strävan efter ett samhälle där psykisk hälsa ses som en prioritet.

Som vi ser tillbaka på det gångna året, är vi stolta över det arbete vi utfört och de framsteg vi gjort. Men vi är också medvetna om att det finns mycket kvar att göra. Vi ser fram emot ett fortsatt engagemang och samarbete med alla våra partners, medlemmar och intressenter för att bygga ett mer inkluderande samhälle där personer med psykiska funktionshinder kan leva fullt ut. RSMH MG vill tacka var och en av er för ert bidrag till vårt gemensamma arbete och ser med optimism fram emot vad vi tillsammans kan uppnå i framtiden.

Avslutningsvis är RSMH MG:s intention att agera som en kraftfull röst för personer med psykisk ohälsa. Genom att kontinuerligt utbilda och stärka sina medlemmar och medarbetare i påverkans- och opinionsarbete, strävar organisationen efter att skapa en mer inkluderande och förstående atmosfär för dessa individer i samhället. Strategin fokuserar på att bygga broar med media och allmänheten, för att effektivt framföra budskap som inte bara belyser utmaningarna utan också framhäver potentialen och styrkan hos personer med psykisk ohälsa. Genom denna målinriktade och medvetna approach, arbetar RSMH MG för att säkerställa att personer med psykisk ohälsa inte enbart får det stöd och den respekt de förtjänar, utan också möjligheten att leva fullvärdiga och meningsfulla liv.