Förändringar i vården

Förändringar i vården

Att påverka planerade förändringar i vårdens och socialtjänstens organisation är en kritisk del i arbetet för organisationer som RSMH MG. Vår insats är inte bara viktig för att säkerställa att de psykiskt sällsyntas röster hörs, utan också för att säkra att förändringar inom vård och socialtjänst bidrar till en mer inkluderande och stödjande miljö för denna grupp.

Inom Region Stockholm, Region Gotland, och Region Södermanland, är det centralt att RSMH MG upprätthåller en regelbunden dialog med samtliga politiska partier. Denna strategi säkerställer att vi inte bara reagerar på förändringar, utan också proaktivt försöker påverka dem. Det är en balansgång mellan att vara en ljudstark förespråkare och en diplomatisk förhandlare. Genom att närma oss partier på båda sidor av det politiska spektrumet, säkerställer vi att vår röst är partipolitiskt neutral men ändå stark och tydlig.

Kärnan i denna verksamhet är att identifiera planerade förändringar som kan ha en negativ inverkan på personer med psykisk ohälsa. Det kan inkludera allt från ändringar i budgetar och resursfördelning till strukturella förändringar inom sjukvård och socialtjänster. Det är viktigt att vi inte bara identifierar dessa risker utan också formulerar och presenterar alternativa lösningar eller modifieringar. Detta kräver en djup förståelse för både det politiska landskapet och de specifika behoven hos individer med psykisk ohälsa.

Kommunikation och informationsutbyte är nyckelkomponenter i detta arbete. RSMH MG har därför utvecklat effektiva strategier för att informera politiker, beslutsfattare och allmänheten om de potentiella konsekvenserna av dessa förändringar. Dessa strategier innefattar bland annat att skapa informationsmaterial, delta i offentliga forum, och organisera möten med viktiga beslutsfattare. Viktigast är dock de möten vi har med framförallt politiken och tjänstemän och som i efterdyningarna av pandemin har utvidgat de forum som vi kan kommunicera på, det är inte bara att möten IRL, utan även möten via digitala medier som är tillgängliga, vilket gör det lättare att hitta gemensamma tidpunkter då ffa restiden kan åsidosättas.

Problembilden i detta tillvägagångssätt är att RSMH MG, trots att vi är en organisation som fokuserar på psykisk hälsa, måste agera som en politisk aktör för att effektivt skydda och främja intressena för vår målgrupp. Genom att föra en intelligent och välgrundad dialog med politiska aktörer, kan vi inte bara reagera på förändringar utan också forma dem i en riktning som är mer gynnsam för personer med psykisk ohälsa. Detta kräver en unik kombination av politisk insikt, empati och strategiskt tänkande – en kombination som är central för oss i vårt uppdrag.

RSMH MG:s intentioner är tydliga och deras strategi är målinriktad. Genom att engagera sig i politisk dialog och aktivt påverka policyförändringar, strävar de efter att skapa en mer rättvis och tillgänglig vårdmiljö för personer med psykisk ohälsa. Denna organisation, med sin djupa förståelse för sina medlemmars unika behov och utmaningar, lägger stor vikt vid att deras röster inte bara hörs utan också väger tungt i beslutsprocesserna. RSMH MG:s arbete är ett exempellöst engagemang för att säkerställa att personer med psykisk ohälsa inte bara överlever i samhället, utan trivs och blomstrar. De fortsätter att vara en bastion för hopp och förändring, en kraftfull påminnelse om betydelsen av empati och förståelse i vårt samhälle.